15+1 tanács zöldfülű vállalkozóknak

Szerző Írta: RapidUni
2019. május 21.
Olvasási idő: 20 perc

Vállalkozni nagyszerű dolog, de a puszta lelkesedés nem elég. Íme jópár életmentő tanács, amit nagyon örültem volna, ha nem a saját káromon kell megtanulnom!

Minden üzletember volt zöldfülű, és sok-sok hibából a saját kárán kellett tanulnia. Eleinte mondhatni az ember naiv és bátortalan, kevésbé ismeri fel az üzleti szabályokat, még kevésbé alkalmazza azokat. Nehéz is lenne rögtön, hiszen egy részüket csak útközben tapasztalja ki. Nincs olyan olyan könyv, amit a vállalkozásod indulásakor neked adnának, hogy „tessék; így lehet jó üzletet csinálni”.

Ezért döntöttem úgy, hogy leírok néhány nagyon fontos tapasztalatot, amit én is megtanultam az évek alatt, és őszintén remélem, hogy segítek ezzel neked, hogy ne essél bele ugyanezekbe a hibákba.

1. Ne hallgass olyanra, aki még nem járt ott, ahová te mész!

A jó magyar mentalitás világában számíthatsz arra, hogy szinte mindenki bele fog szólni, hogyan és mit kell csinálni az üzletben. Vagy még jobb, hogy holnapra milliókat várnak el nyereségként, és ha ezt nem tudod prezentálni, lesajnálóan néznek.

Megmondom őszintén, egy idő után annyit válaszoltam már csak ezekre a kérdésekre, hogy „köszönöm, jól megy” (akár tényleg futott a szekér, akár nem), mert rájöttem, hogy nem érdekli a kérdezősködőket az igazi válasz: se a siker, se a kudarc, és az sem. ha valamire még várni kell, mert nem kiforrott üzlet.

A siker nem jön el egyik napról a másikra, azt ki kell érdemelni, azért meg kell küzdeni, akik pedig minden nap bemennek a munkahelyükre és minden hónapban megkapják a fizetésüket, általában nem értik meg, hogyan mondhatsz te le ennyi mindenről. Nem tudják felfogni azt sem, hogy a lemondásod nem örökre szól, hanem azért van, hogy megvalósítsd az álmodat, például egy sokkal jobb életszínvonalat, vagy hogy azt tehesd, amit igazán szeretsz.

2. Tanulj meg pénzt elkérni a munkádért!

Sokszor hallom vállalkozótársaimtól azt a mondatot, hogy „ennél többet nem tudok elkérni”. Egyáltalán próbálta már? Játssz el te is a gondolattal, hogy mi lenne, ha csak 10%-ot emelnél az áraidon? Lenne aki kifizetné? Hány vevőd pártolna el tőled biztosan? Szerintem sokkal kevesebb, mint elsőre gondolnád!

Ahhoz viszont, hogy meg tudd indokolni a magasabb árat, valami pluszt kell nyújtanod, vagy drágább (és egyben jobb minőségű) anyagokkal dolgoznod. Ha érdekel, hogyan érheted ezt el, olvasd el ezt a cikket a témában, hogy milyen pluszokat érdemes adni, amiket persze be tudsz építeni az árba!

Hozzáteszem: tény, hogy vannak olyan piacok, amelyeken nem lehet valamiért többet elkérni, mert vagy szinte bebetonozott a termék ára (lásd elektronikai cikkek), vagy drágább változatra nincs kereslet. Ezt neked kell felmérned, és ha úgy látod, hogy az áremelés valóban lehetetlen, javaslom, evezz más vizekre! (Többet erről majd a 13. pontban.)

3. Tiszteld magadat és az idődet!

Egy másik gyakori hiba, hogy a kezdő vállalkozók szinte gondolkodás nélkül mindenbe belemennek. Az elején én is álltam háromnegyed órát a Bosnyák téren szakadó hóesésben egy-két száz forint haszonért (és jól meg is fáztam ott). A vevők sok mindent (néha egész hajmeresztő dolgokat) kérnek, de meg kell tanulni nemet mondani nekik, ha számodra abszolút nem éri meg, vagy aránytalanul sok költséget / erőforrást / időt követel tőled.

Rengetegszer szembesültem azzal, hogy az a vevő, amelyik túl sokat kér fillérekért, a legritkább esetben szokott visszatérő, jó vásárlóvá válni.

Mindig számold ki, hogy megéri-e neked az adott lépés, és ha még hosszabb távon sem hoz komolyabb nyereséget, inkább ne menj bele. (Tipikusan ilyen például webáruházaknál a „lenyelem a szállítási költség egy részét, mert akkor többen rendelnek tőlem” gondolat, amit mi is végigjátszottunk annak idején. Ez vagy bejön, vagy nem, de az az egy biztos, hogy végig nyírni fogod a profitodat vele.)

Szintén nagyon lényeges, hogy ha agyon kell dolgoznod magad hosszútávon ahhoz hogy megélj, akkor lett egy saját mókuskereked. Csöbörből vödörbe.

Az elején, azaz az első hónapokban/évben teljesen normális, ha éjszakázol, ha sok ideig dolgozol valamin, de ideális esetben egyszerűsödik az ügymenet, elkészül a szükséges infrastruktúra (bolt, honlap, műhely, írásos anyagok), és azután jelentősen kevesebb időt kell(ene) a napi munkára áldoznod. De ha sok alkalmazottad van, és nincs egy ember közülük, aki tudná a többieket koordinálni, a beledet is kidolgozhatod!

4. Ne költsd el már másnap a friss nyereségedet!

A rövid idő leforgása alatt nagy nyereséget elérő cégeknél gyakori eset, hogy hirtelen (túl) nagy szintet akar lépni a vezetőség. A garázs-iroda után egy rendes irodára vágyik, és akkor rögtön a belváros egyik központi részén kivesznek egy többszobás lakást, berendezik drága irodabútorokkal, gépekkel, gondolkodás nélkül felvesznek két-három embert, stb.

Tudom, hogy nagy kísértés, de nem szabad felelőtlenül költekezni! Minden – főleg komolyabb – kiadás előtt kérdezd meg magadtól:

  • „Ez a beruházás feltétlenül kell nekem, és több pénzt hoz-e hosszútávon, vagy nem?”
  • „Ezzel az eszközzel, munkaerővel arányában nyerek-e annyi időt, hogy azt egy másik projektre/üzletre/cégre tudom fordítani?”
  • „Van-e (illetve lesz-e a közeljövőben) annyi üzleti ügyfelem, hogy már problémás kávézókban találkozni velük – és egyáltalán szükség van-e még a mai világban midenkivel személyesen egyeztetni?”

Téli álom a nyáron

Pályám kezdetén dolgoztam egy néhány fős cégnek, amelyik egy hosszabb távú együttműködést kötött az egyik magyarországi óriásvállalattal, és így költekezésbe kezdett.

  • Vettek fel munkaerőt (engem) napi egy-három órás feladatra;
  • Budapest drága részén béreltek nagy lakást;
  • ásványvízautomatát, prémium italokat rendelgettek;
  • és ami a legnagyobb hiba: évekig elhanyagolták az üzletfejlesztést, nem valósítottak meg új, rövidtávon is hasznot hozó projekteket.

Aztán persze égni kezdett a ház, amikor a gazdasági válság kellős közepén a megbízóval való kapcsolat megrendült. Kapkodni kezdtek, saját projekt fejlesztésébe fogtak, majd radikális kiadáscsökkentésbe, ami költözéssel járt együtt. Végül talpon maradtak, de nem sok hiányzott ahhoz, hogy elsöpörje őket a túlzott költekezés, és a – csúnya, újbeszél szóval mondva – bealvás.

Jól fontold meg tehát mindegyik beruházásra a választ! Ne döntsd elhamarkodottan! Nem mondom, hogy soha senki ne fejlesszen, hiszen az minden üzletben fontos. De vannak a szükségszerű kiadások, és vannak a szükségtelenek.

5. Mindig legyél reális!

Üzleti életben a túl optimista, és a túl pesszimista szemlélet is kártékony. Mindig tudnod kell, hogy reálisan mivel mennyit tudsz keresni. Sok üzlet jónak tűnik elsőre, mert nagy árbevétellel kecsegtet, de ezek költsége is nagy a legtöbb esetben! Neked mindig mindkét oldalt meg kell ezért vizsgálnod.

Ezt legkönnyebben úgy teheted meg, hogy megnézed ezeknek a cégeknek az árbevételét, majd azt, hány alkalmazottjuk van (ezek mind teljesen ingyenesen elérhető adatok). Azután utánanézel annak, hogy mondjuk egy bizonyos terméket vagy szolgáltatást mekkora haszonnal lehet eladni.

Van olyan terület, amelyen ez még a 10%-ot sem éri el, és akkor az adókról és bérköltségről még nem is beszéltünk. Ezeket ki lehet számolni aszerint, hogy mennyi a munkakörre adandó bér, hány emberre van szükséged, és persze ott van a 2%-os iparűzési adó, valamint a 10%-os társasági adó. (Kivéve, ha KATA vagy KIVA alá esel, ez ott évi 655 ezer Ft, ha nincs alkalmazottad teljes állásban). Tudom, most ijesztőnek tűnhet ez a sok számolgatás, de vállalkozóként a számok jóbarátaid, akik objektíven megmutatják, hogy merre menj tovább!

Azért sem jó a túlzott optimizmus, mert ha valaki beleéli magát a nagy pénzekbe, majd ehelyett csak csöpög a bevétel, nagyon hamar abbahagyja az üzletet – pedig sokszor csak annyi történt, hogy nem tudta kivárni az áttörést. Sokszor fordul elő, hogy egy üzlet csak évek alatt lesz nyereséges, és ez teljesen normális.

6. Ne félj mindentől!

Rengeteg irreális félelemmel szoktam találkozni a különböző, vállalkozásokkal kapcsolatos fórumokon. Ilyenek például, hogy a „NAV agyon fog büntetni”, vagy „felfalnak a nagy halak”, és a „biztosan éhenhalsz, ha vállalkozol”.

Ezek mind olyan félelmek, amik nem reálisak. Azt persze nem mondom, hogy nincs esélye annak, hogy valamelyik megtörténjen veled, de kb. olyan félni tőlük, mintha minden egyes alkalommal úgy ülnél be az autódba, hogy „most fogok halálos balesetet szenvedni”. Van rá esély, de minimális, kivéve akkor, ha eleve balesetveszélyesen vezetsz.

Ilyen az üzleti élet is: ha betartod a játékszabályokat, akkor a nagy baj bekövetkezésének vajmi kevés esélye van. Tehát van némi félretett pénze a cégednek, vagy esetleg egy rövid ideig megtartod még a munkahelyedet, és hétvégén építed a vállalkozásodat, ha csak akkor veszel fel hitelt, ha látod, hogy simán vissza is tudod fizetni azt később, stb. Szintén jó tanács, hogy nem kezdünk bele – főleg kezdőként – jó eséllyel maffia által uralt vagy figyelt üzletágakba (színesfém-kereskedés, szórakozóhely-üzemeltetés, sportfogadás stb.).

7. Légy innovatív!

Van ötleted, amivel korszerűsíthetnéd a termékedet, szolgáltatásodat? Esetleg a napi munkádat? Sok ilyen fog eszedbe jutni a mindennapokban, és egy részük csak átszervezést vagy minimális befektetést igényel. Azokat érdemes megvalósítani, amelyekkel pénzt vagy időt/energiát spórolsz. Nem véletlen, hogy például Henry Ford akkor találta fel a futószalagos termelést, amikor tömeges autógyártása volt.

De nem kell feltétlenül nagy dolgokra gondolni: bármit automatizálsz vagy észszerűsítesz, azzal minden további napra időt és energiát takarítottál meg – és sok kicsi itt is sokra megy! Hát még a nagyok…

8. Tanulj új dolgokat! Fejleszd magad!

Nem győzőm eléggé hangsúlyozni: a tanulás nem ért véget az iskolapadban.

A sikeres üzletemberek kivétel nélkül sokat olvasnak, tanulnak, fejlesztik magukat.

Nincs olyan terület ma a piacon, ami ne változna szinte percről percre. Vállalkozóként rengeteg mindent ismerned kell: az új marketing eszközöket, a jogi és adóváltozásokat, a közösségi médiát, az online eszközöket, és rengeteg új fejlesztést, amivel még jobbá és erősebbé teheted a cégedet!

9. Hirdesd magadat!

„Fent vagyok az interneten, az elég, nem?” NEM ELÉG. Egyszerűen az olyan mintha azt kérdeznéd, hogy „elindítottam a kocsit, az elég-e?” Nem fogsz még sehová sem jutni vele, mert ez csak a kezdő lépés.

Ahhoz, hogy megtaláljanak, hirdetned kell magadat, nem elég, ha látható vagy a telefonkönyv 512-ik oldalának alján. Tény, hogy a reklám a legtöbbször pénzbe kerül, de az hozza a vevőket is!

Szintén nagyon fontos, nyiss új kapcsolatok felé. Nem kell, hogy ők a te területeden dolgozzanak, mert ha jól ki tudjátok egészíteni egymást (például ajánlással), az már szuper. Ha van mondjuk egy autószerelő műhelyed, megegyezhetsz egy gumissal, hogy kuponokat adtok az ügyfeleiteknek, és így egymást erősítitek. Az ilyesmi akkor jó, ha nagyjából azonos arányban, oda-vissza működik!

10. Gondolkozz nagyban!

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy szerény elképzelésekkel futnak neki az első vállalkozásuknak: „Én csak megélni szeretnék belőle, nem milliomossá válni.”

Igen ám, csak egy vállalkozás nem így működik. Kétféle út képzelhető el egy cégnek:

  1. Növekszik, tehát prosperál.
  2. Zsugorodik, és végül eltűnik.

Nincs harmadik út, mert a stagnálásból pillanatok alatt zuhanás lehet, és a negatív spirálból – főleg kezdőként – nagyon nehéz kivezetni egy vállalkozást.

Ezért mindig olyan területen érdemes tevékenykedni, amelyben benne van a komoly fejlődés lehetősége. Ne állíts magad fölé észszerűtlen plafonokat (például eleve túl kicsi célcsoportot választasz), és szervezd úgy meg a munkát, hogy azt át tudd adni egy alkalmazottnak, amikor neked már más teendőid lesznek egy dinamikusan fejlődő cég élén.

11. Szeresd amit csinálsz (de ne feltétlenül azt csináld, amit szeretsz)!

Vállalkozni életforma. Egy vállalkozást nem lehet fél szívvel csinálni, mert nincs értelme. Ha nem tudod szeretni, vagy egyenesen szembemegy az értékrendeddel, akkor inkább ne folytasd, hiszen akkor tulajdonképpen van egy saját munkahelyed, amit ki nem állhatsz.

Az csodálatos dolog, ha a hobbidból, a szenvedélyedből vállalkozást tudsz teremteni, de ne ez legyen a fő cél. Emlékezz az 5-ös pontra: csak akkor kezdj bele, ha előzetes felméréseid és kalkulációid alapján valóban jónak ígérkezik. Mert hiába imádsz valamit csinálni, ha nincs kinek.

Nézd végig a következőket:

  • Van-e erre a termékre / szolgáltatásra elég érdeklődő?
  • Meg tudják-e fizetni azt az árat, ami számodra (és a vállalkozás számára) már megfelelő?
  • Milyen költségekkel kell számolnod?
  • Biztosított-e az utánpótlás (terméknél vagy nyersanyagnál), és lehetséges-e a bővítés (találnál-e rá szakembert a környéken)?
  • Milyen a konkurencia? Mit tudnál másként vagy jobban csinálni?
  • És tényleg szívesen végeznéd-e munkaként is? Nem unnál bele, nem utálnád meg örökre?

Persze ezek csak az alapkérdések, még nagyon sok speciális összetevő van, amiket meg kell vizsgálni, de ha ezek közül valamelyikre NEM-et kell mondanod, akkor érdemes elgondolkozni azon, hogy életképes-e az ötleted.

12. Keress olyan piacot, amelyen még labdába lehet rúgni – de még jobb a réspiac!

Sok piac már telített, de ez nem jelenti azt, hogy ne lennének réspiacok. De mi az a réspiac?

Ha van egy szolgáltatásod vagy terméked, ami különbözik az átlagos terméktől – esetleg nem is jó a legtöbb embernek vagy célra – , azzal ezen a réspiacon jelensz meg, ami mindig egy nagyobb piac kisebb szelete. Gondolj például csak kismamáknak készített ruhákra, kifejezetten pattanásos emberek kezelésére szakosodott kozmetikusra, vagy leginkább irodákba alkalmas, speciálisabb bútorokra.

Arra azonban a réspiacokon kiemelten figyelni kell, hogy legyen elég nagy méretű vásárlóréteg, amit érdekelhet az árud. Előnye, hogy kisebb a konkurencia (vagy ha nagyon jó réspiacot találtál, még nem is létezik), és drágábban kínálhatod a portékádat vagy szolgáltatásodat. Emellett a réspiac célközönségében hamar nevet építhetsz, ismertséget szerezhetsz.

13. Merj váltani, ha nem megy egy üzlet!

Ez az egyik legnagyobb különbség az alkalmazotti és vállalkozói lét között.

Alkalmazottként általában csak egy „stabil” állásunk van, amihez foggal-körömmel ragaszkodunk. A váltást általában nehezen éljük meg, akár mi magunk döntöttünk mellette, akár nem.

A vállalkozó azonban egyszerre több üzletet is üzemeltethet, és az a jó, ha folyamatosan gondolkodik új ötleteken. Több lábon állni ma már biztonságot jelent, nem pedig szétszórtságot, és teljesen normális az is, ha akár egymástól gyökeresen eltérő tevékenységeket folytatsz. A lényeg úgyis az, hogy érts hozzájuk, és önképzéssel sok mindenbe bele lehet tanulni.

Váltani talán a legnehezebb az üzleti életben is, pláne akkor, ha évekig jól ment valami, aztán jött a csőd. Ám ne feledd: ami jó volt, az akkor volt jó. Ilyenkor többet árt az ember azzal, ha erőltet egy üzletet, mintha bezárná. Alkalmazotti mentalitással a végletekig lehetne nyűglődni, de vállalkozóként tudni kell, minek hol a vége. (Ismét csak jó barátaid a számok!)

A piac állandóan átalakul, így nincs olyan üzlet, amire azt tudnám én vagy bárki más mondani, hogy még az unokáid is biztosan ebből fognak élni. És ez megint csak természetes: ilyen az üzleti világ, és ezt az igazságot mihamarabb el kell fogadnia annak, aki vállalkozásba kezd.

14. Törekedj az automatizálásra!

Ha valamit meg tud csinálni egy gép helyetted, akkor miért tedd meg te? Hidd el, nagyon hamar el lehet úszni a mindennapos apró-cseprő feladatokban, és ezekből jellemzően mindig csak több lesz, nem pedig kevesebb. Ezért jók azok a rendszerek, amik leveszik a terhet a válladról (például a webáruház, egy chatbot, egy automata hírlevél kiküldőrendszer, és így tovább).

Egy dologra azonban nagyon figyelj: sokfélét kínálnak az interneten, de mindegyik ajánlatnál gondold végig, hogy ár-érték arányban mennyit nyersz vele. Azért nem biztos, hogy érdemes előfizetned rá, mert megspórolsz vele egy órát hetente.

15. Merd megtenni a következő lépést!

Mindennél eljön az a pont, amikor változtatni kell. A párkapcsolatokban ilyen az összeköltözés, majd a házasság. A vállalkozásban pedig ehhez hasonló fordulópont az, amikor egy addig másodállásban végzett tevékenységet „előléptetsz”, vagy amikor felveszed életed első alkalmazottját, és vezetővé, főnökké válsz.

Ezek nagy elszántságot megkövetelő lépések, de nem szabad sokáig halogatni őket. Fel kell vállalnod a változást, és elébe kell állnod mindannak, amivel jár. Ezek nemcsak a cégedet fogják fejleszteni, hanem saját magadat is.

+ 1. Ne add fel!

Vállalkozni nem egyszerű, mivel az iskolában nem tanították, és így kénytelen vagy az életből megszerezni az ismereteket – amik ráadásul folyton változnak.

Ha az egyik üzlet befuccsolt, az nem jelenti azt, hogy rossz vállalkozó vagy, és egy másik nem lehet sikeres. Minden üzletembernek, minden vállalatnak vannak ballépései, melléfogásai, csődbe ment üzletágai – ez mind a játék része. Kis túlzással azt mondhatnám:

Az a sikeres vállalkozó, aki még a sorozatos bukásai ellenére sem adta fel soha.

Henry Fordot szokás a vállalkozók példaképének tekinteni, hiszen az egyik legnagyobb innovációt hozta létre a gyártásban (a futószalagot), az autóiparban (a T-modellt), és a repülésben (a Tri-motort). Róla sok érdekességet olvashatsz még, ha ide kattintasz. De Ford élettörténete korántsem csak játék és mese: hallottál-e arról, hogy az elsőként gyártott autója totális lebőgés volt, mert gyenge volt a minősége? Vagy arról, hogy mekkora bukás volt a Ford Edsel, amit már rutinos autógyártóként dobott a piacra?


Ez volt a 15+1 tanács, amit minden vállalkozónak jó szívvel ajánlok. Kérlek, fontold meg mindegyiket, mert mindet tapasztalatból írtam, és sok keserű csalódástól, anyagi veszteségtől kímélheted meg magadat velük. Sok sikert kívánok a vállalkozásodhoz, vállalkozásaidhoz!

Ezek is érdekelni fognak

Hozzászólások ( 1 )

Mi jár a fejedben?

Oszd meg velem és a többi olvasóval a véleményedet! Kérlek ne felejtsd el kitölteni, hogy „milyen nap van ma” (pl. vasárnap) - ezt a robot-kommentelők miatt kellett beépítenem.

Ezt mondták mások:

Juhász Anna

2019. szeptember 30., 16:50

Talán csak azt tenném hozzá, hogy bízzunk önmagunkban!